tisdag 29 januari 2013

Vintersådd

Projekt regnbågsrabatt (läs mer här) är nu igång på riktigt, idag sådde jag arton olika fröer. Jag läste en artikel om vintersådd för ett tag sedan och gillade fördelarna, som bland annat är att sådderna inte tar någon plats inomhus, man behöver inte passa dem och man behöver inte avhärda dem innan man planterar ut dem.
Alla fröer går inte att så nu, men härdiga perenner och sådana som behöver köldbehandlas och sådant som självsår sig kan man prova.
Så det gjorde jag, och håller tummarna för att det funkar.


Man kan så i vad som helst, men eftersom vi har en så stor rabatt som ska få blommor köpte vi ganska stora lådor på IKEA. Det är superviktigt att regnvatten inte samlas i lådan så man måste borra hål i botten. För att det inte skulle läcka jord medan jag höll på täckte jag för hålen med kaffefilter.


Sedan sådde jag enligt instruktionerna på påsarna och markerade allt med glasspinnar jag hittade i pyssellådan. De fick även färgkod för att jag ska veta var i rabatten de ska planteras ut sedan. 1 = vitt, 10 = svart.


Transparenta sopsäckar får agera lock, så att ljus kommer ner. Locket måste också ha hål såklart, så sådderna får vatten. Lådorna har jag ställt ute på en plats där de inte får alltför mycket solljus när vårsolen kommer. 

Tanken är nu bara att de ska stå där ett par månader utan att jag behöver göra någonting alls. 
Passar mig bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...