fredag 11 januari 2013

Projekt regnbågsrabatt inlett

Jag berättade ju häromdagen om mitt nya trädgårdsprojekt, regnbågsrabatten.

Efter mycket research och funderingar och excelblad och grejer har jag nu kommit så långt att jag har beställt en första laddning fröer. De flesta av dem kommer jag försöka vinterså, mer om det senare.

Jag har gjort en anslagstavla på Pinterest där nästan allt jag har beställt är med, minst två sorter av tio olika färger från vitt till svart. Men om man inte vill titta på allt kommer här ett urval:

DRAKMYNTA 'Crystal Peak White' perenn som blommar fullt, 40 cm, jul-sep, sol
Vitt - Drakmynta 'Crystal Peak White'

JÄTTEVÄDD   flerårig, 150 cm, jul-sep, sol
Creme - Jättevädd

SVAVELNEJLIKA 'Yellow Harmony'  flerårig, 30 cm, jun-aug, sol
Ljusgult - Svavelnejlika 'Yellow Harmony'

RINGBLOMMA 'Pink Surprise'   ettårig, 40 cm, jun-sep, sol/halvskugga
Aprikos - Ringblomma 'Pink Surprise'
LAVENDEL 'Ellagance Pink'   ett-flerårig, 30 cm, jul-sep, sol
Ljusrosa - Lavendel 'Ellagance Pink'
MYSKMALVA  flerårig, 50 cm, jul-sep, sol
Rosa - Myskmalva
LEJONGAP F1 'Rose Princess'   ettårig, 60 cm, jul-okt, sol
Mörkrosa - Lejongap 'Rose Princess'
DVÄRGLUKTÄRT 'Villa Roma Scarlet'   ettårig, 35 cm, jun-sep, sol
Rött - Dvärgluktärt 'Villa Roma Scarlet'

ROSENSKÄRA 'Double Click Cranberries' i gruppen Nyheter 2013 / Ettåriga Blomsterväxter hos Impecta Fröhandel (8943)
Vinrött / Purpur - Rosenskära 'Double Click Cranberries'

SVART AKLEJA
Svart - Svart akleja

Jag har beställt det mesta från Impecta fröhandel, där jag också lånat bilderna. Förutom den sista, som jag lånat från Rara växter, där jag behövde kompletteringsbeställa lite.

Allt som allt blev det trettio påsar. Hade jag köpt färdiga plantor hade jag inte klarat mig under en tusenlapp direkt, som jag gjorde nu. Återstår ju att se hur mycket som tar sig, men det är i alla fall härligt att vara igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...