måndag 11 februari 2013

Min moussaka


Jag gjorde moussaka idag. Ibland är det inte bara aubergine utan även potatis i, men det går ju bort när man försöker dra ner på kolhydraterna. Det som är bra med det här receptet är också att jag inte gjorde en vanlig bechamelsås, där man ju har i vetemjöl, utan körde på youghurt och ägg i stället. Den blev jättegod och passar nog folk som kör både GI och LCHF. De senare vill väl vräka på lite mer ost kanske.

Min moussaka:

2-3 aubergine (beror på hur stor formen är, skivorna ska räcka till tre lager)
600 g köttfärs
olivolja
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 paket krossade tomater
1 msk tomatpuré
1 msk timjan
1 krm kanel
2 msk stevia strö
salt och peppar, mycket peppar
3 dl vanlig naturell youghurt
3 ägg
ost

Jag skar bort ändmojsarna och skivade aubergine i typ 0,5 cm tjocka skivor, saltade på båda sidor och lade dem på dubbelt lager med hushållspapper. Sedan på med mera hushållspapper, en ugnsplåt och en tyngd på. Allt för att pressa ut vätskan.

Finhackad lök och pressad vitlök fick bli lite glansig i en panna med olivolja innan köttfärsen fick bryna med. Medelvärme ganska länge, så att all vätska försvann. I med krossade tomater, tomatpuré, kryddor och stevia strö. Återigen fick detta puttra ett tag för att inte vara för blött utan bara tjockt och gott.

Medan auberginen torkar och köttfärssåsen puttrar kan man passa på att vispa ägg och youghurt, och riva gurka till tzatziki. Gurkrivet kan gärna hänga i ett durkslag eller sil eller kaffefilter ett bra tag.

Aubergineskivorna stekte jag på båda sidor i lite olivolja och lade i en ugnsform allt eftersom de blev klara.
Första och sista lagret aubergine, två lager köttfärssås mellan. Sedan hällde jag på äggyoughyrten och täckte bara med ett lager skivad ost. I mitt fall cheddar som var kvar från jul. Huvudsaken är att det finns lite ost på, det kan säkert vara gott med smulad fetaost också.

In i ugnen på 225 grader i 20-30 minuter och då gör man klart tzatzikin, som ju är ett måste till. En gurka till en liten burk matlagningsyoughurt och 1-2 klyftor vitlök tycker jag är lagom. Och så sallad.

Med de här mängderna kan man fylla en ganska stor form som räcker till fyra personer som tar en liten portion extra bara för att det är gott. För det är det. Riktigt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...