tisdag 11 december 2012

Min glögg

Jag har skrivit tidigare om att jag startade jakten på den perfekta glöggen.
Nu är den över.


Vad är det som är så speciellt med min glögg då? undrar ni. 


Min glögg är kalorifri!

Så länge man inte blandar i vin då förstås, det hade blivit trixigt. Men anledningen till att jag ville ha en kalorifri glögg över huvud taget var att jag ville ha en glögg som går att ta en stor mugg utav varje kväll hela december. Och det hade jag inte velat vare sig med vinglögg eller vanlig saftglögg. (Jag lägger hellre de kalorierna på Aladdin och pepparkakor.)

Såhär gjorde jag:

För en liter glögg blanda en liter lightsaft lite starkare än normalt, typ 1,5 dl saft i stället för 1 dl.
(Jag provade först med bara svartvinbär, och det tyckte Kristian var gott, men jag är inte så förtjust i typ "cassis"-smaken så jag kör hälften fun light wild berries. Vilken röd som helst funkar säkert.)
Koka upp saften med knappt 1 dl stevia strö (naturlig ersättning för socker).
Plutta i glöggkryddor. Antingen en färdig mix eller ungefär:
1 pomeransskal
2 kanelstänger
1 msk kardemummakärnor
10-15 hela nejlikor
Låt allt puttra ihop en halvtimme eller så och sedan kan man servera direkt eller låta det stå och dra ett tag innan man häller det på en flaska.

Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...