fredag 10 februari 2012

Winnerbäck

När jag flyttade till Halmstad 1999 började jag i högskolans kör och blev där kompis med en kille som heter Daniel. Daniel hade ett par skivor med någon som hette Lars Winnerbäck som han brukade spela på förfester. På grund av namnet och den mörka rösten trodde jag att det var en gammal gubbe det handlade om (jag var 20, så gammal gubbe var väl 35 ungefär), och att musiken var betydligt äldre än ett par år. Men jag gillade det ändå, och snart fattade jag ju att killen inte var mycket äldre än mig och att det skulle komma ännu fler bra skivor, och att det dessutom gick att gå och se honom spela.

Jag tror att det var våren 2000 som jag följde med Daniel på min första Winnerbäck-spelning på Diesel i Halmstad. Det var så lite folk att man kunde ställa sig var som helst på golvet och titta, men jag minns att jag tyckte det var magiskt. Året därpå spelade han fortfarande på Diesel, men fullsatt den här gången, och sedan dess har han behövt större arenor.

Jag har sett honom på Liseberg, jag har varit på teatern när han körde akustisk turné, i sporthallen när han turnerade inomhus en höst, på Brottet varje gång han spelat i Halmstad, och senast i Oslo på operataket i augusti 2010. Det var riktigt coolt, och vi hade ett fantastiskt dygn i Oslo. Så här såg det ut den kvällen:

En publik på ett tak
En scen på en pråm
Ett nöjt par på en kaj

Vi försökte ta ett kort efteråt med operan i bakgrunden. Syns väl sådär. Men så här ser den ju ut från ungefär samma ställe:

Bild lånad här

Igår släpptes biljetter till en spelning på Brottet den 14 juli. Jag chansade på att min man inte hade så mycket planer den dagen och köpte två biljetter med en gång.

Nu ska vi bara ha barnvakt.

2 kommentarer:

  1. Sitter och diskuterar med syrran vilket år den magiska spelningen på Diesel var :)
    Tack, nu har vi koll och ryser av välbehag av minnet från år 2000 <3

    SvaraRadera
  2. Sitter och diskuterar med syrran vilket år den magiska spelningen på Diesel var :)
    Tack, nu har vi koll och ryser av välbehag av minnet från år 2000 <3

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...